Værktøjskassen
Herunder finder du beskrivelser af de forskellige værktøjer.
Aktiv lytning
Giv børnene forskellige lytteopgaver og syng sangen for dem.
Det kan f.eks. være:
Hvilken farve nævnes i sangen?
Hvilke dyr er med i sangen?
Hvilke ord rimer?
Husk altid at fortælle børnene opgaven inden du synger for dem.
Associationer
Hvis du gerne vil gentage en sang flere gange uden at børnene begynder at kede sig, kan det være en god variation at give børnene forskellige associationer de kan “synge op ad”.
Det kan både være forskellige personer, f.eks. en heks, Julemanden, en fin dame, men det kan også være følelser, f.eks. træt, glad, trist.
Du kan evt. lave dine egne “associationskort” eller du kan downloade/printe nogle her.
Med associationskortene kan du gøre ord overflødige. Du kan blot holde det kort op som børnene skal synge ud fra. Skift gerne kort og lad dermed børnene synge på forskellige måder.
Bevægelse og dans
Bevægelse og dans kan være et rigtig godt værktøj til at få aktiveret børnene. Nogle børn synger endda bedre med, når de bevæger sig imens.
Bevægelse og dans er med til at styrke børnenes fornemmelse for sangens puls og det bidrager til en bedre forståelse af sangens form og opbygning.
Du kan finde på en dans til de fleste sange ved at benytte dig af sidetrin og trin mod midten og tilbage igen.
Det er rigtigt godt hvis retningsskift og skift mellem bevægelser følger linjeskiftene i sangen.
For nogen kan det være lidt grænseoverskridende at skulle danse med børnene, og derfor kan man komme til at snakke og forklare lidt for meget.
De fleste danse behøver dog ikke forklares. Bare tag børnene i hænderne og begynd at synge og danse - så skal de nok følge med og danse sammen med dig!
Bogstavjagt
Bogstavjagten fungerer godt på de sange hvor der enten er bogstavrim eller mange forskellige ord.
Bogstavjagt - navnes forbogstav:
Sangens tekst vises på tavlen.
Hvert barn skal nu holde øje med det bogstav deres eget navn starter med.
(Gå efter bogstavlyden - Christoffer skal altså lede efter et K mens Celina leder efter et S)
Tale:
Du læser teksten højt og børnene læser med på de ord, der indeholder deres eget startbogstav.
Sang:
Du synger verset og børnene synger med på de ord, der indeholder deres eget startbogstav.
Gentag nogle gange så børnene har mulighed for at øve sig. Samtidig hører de sangen mange gange.
Variation:
Børnene rejser sig ved “deres“ ord.
Tretrinsraketten: Du synger sangen (med fagter) for børnene 3 gange.
1. gang skal de rejse sig når de hører deres ord.
2. gang skal de rejse sig og nynne med på deres ord.
3. gang skal de rejse sig og synge med på deres ord.
Bogstavjagt - enkelte bogstaver:
Sangens tekst vises på tavlen.
Du fortæller børnene hvilke bogstaver de skal være opmærksomme på.
Gør derefter ligesom beskrevet ovenover.
Call/response
Spørgsmål/svar, også kaldet call/response, kan bruges i sange hvor der er linjer der bliver gentaget, f.eks. “Kuk-kuk kuk-kuk fallera” i Hvor skoven dog er frisk og stor eller “Krittevittevit bom bom” i Der sad to katte på et bord.
Du synger en linje (call) og børnene svarer ved at synge den gentagne linje (response).
Call - underviseren: Hvor skoven dog er frisk og stor
Response - børnene: Kuk-kuk, kuk-kuk, fallera!
Call: Skovmærker der og jordbær gror
Response: Kuk-kuk, kuk-kuk, fallera!
Dette kan varieres med forskellige bevægelser på deres response.
Vær opmærksom på, at i disse to sange er de gentagne linjer kun helt identiske de første to gange, derefter ændrer de sig.
Giv evt. de ændrede linjer en anden bevægelse. På den måde kan børnene se, at det stadig er et response, som dog ikke er helt identisk med de første.
Ekkosang
Også kaldet “papegøjesang”.
Første gang du laver øvelsen med børnene kan du forklare dem, at de nu er dit ekko eller at de er papegøjer der gentager efter dig (imiterer).
Syng en frase af sangen og børnene gentager.
Vis gerne med hænderne hvem der synger hvornår. Når du selv synger, kan du lægge hånden på dit bryst og når børnene skal synge, rækker du hånden inviterende ud mod dem.
Tip: Start gerne med at synge hele verset igennem mens børnene lytter. På den måde er de forberedt på, hvad der skal komme og de får et indtryk af sangen.
Tip: Brug gerne fagter eller bevægelser. Det kan hjælpe børnene med at huske teksten.
Fagter
Fagter er med til at understøtte teksten - de hjælper til både at huske og forstå teksten.
Du kan selv finde på dine egne fagter eller du kan lade børnene hjælpe med at finde på. Du kan bruge 1-2 fagter pr. linje.
Hvis du løber tør for idéer kan du finde hjælp i tegnsprog. Der findes apps og sider på nettet hvor du kan slå de enkelte ord og betydninger op.
Du kan læse mere om fagter her.
Find en fejl
Kan bruges når du repeterer en sang med børnene.
På tavlen - for de børn, som kan læse:
Teksten står på tavlen, men du har ændret nogle ord (gerne 1-2 ord i hver linje) og skrevet et forkert ord i stedet.
Du synger verset igennem (med den rigtige tekst) mens børnene kigger på teksten på tavlen. Børnene skal nu identificere de forkerte ord.
Slet det forkerte ord og skriv det rigtige ord i stedet.
Så snart en hel linje er korrekt, synger I den sammen.
Variation: Hvis du gerne vil gøre øvelsen sværere, så syng sangen med den forkerte tekst som står på tavlen og lav ellers øvelsen som beskrevet ovenfor.
Aktiv lytning:
Beslut dig på forhånd for 4-5 ord som du vil ændre.
Syng sangen for børnene med de forkerte ord. Børnene lytter godt efter og skal nu identificere de ændrede ord.
Slut med at synge sangen sammen med den rigtige tekst.
Kan nemmest bruges i sange med en tydelig form/opbygning, og hvor du gerne vil tydeliggøre om linjerne er ens eller forskellige.
Forslag:
Syng sangen mens du beder børnene om at tegne sangens linjer i luften sammen med dig.
Husk at du skal tegne spejlvendt, så det foregår i læseretningen fra børnenes synsvinkel.
Bed nu børnene om at tælle hvor mange linjer I tegner. Syng sangen og tegn linjerne igen mens børnene tæller.
Herefter kan linjerne tegnes på tavlen mens I synger.
Spørg børnene om linjerne er:
ens
forskellige
minder om hinanden
Skriv et a ud for første linje.
Hvis den næste linje er identisk skriver I det samme bogstav ud for den.
Hvis den er ny, skriver i det næste bogstav alfabetet, altså b.
Hvis linjen minder om f.eks. a-linjen, så kalder I den a’ (“a mærke”)
Snak gerne med børnene om, hvordan linjerne er forskellige eller minder om hinanden. Er ændringen i starten eller slutningen af linjen?
Formhøring
Gæt en betydning
Teksten står på tavlen og du har understreget de svære ord.
Fortæl børnene en falsk og en sand betydning af ordet. Børnene skal nu gætte hvilken der er korrekt.
Husk et ord
Bruges bedst som en del af indstuderingen.
Inden du synger sangen beder du børnene om hver at huske ét af de ord du synger.
Børnene lytter og får derefter lov til at sige det ord de huskede.
Børnene lytter til sangen igen, men nu skal de hoppe/klappe/rejse sig/andet når de hører “deres ord“. Lad gerne børnene finde på bevægelser.
Bed nu børnene om at huske et nyt ord. De skal nu lave bevægelser på begge ord, evt. forskellige bevægelser.
Til sidst kan du bede børnene om at synge med på “deres” ord.
Nu har børnene efterhånden hørt sangen mange gange og kan nu synge med på alle ordene.
Variation, når børnene kan hele verset:
Barnets eget ord er nu blevet giftigt, eller måske forkølet, og har derfor mistet stemmen. Barnet må nu ikke synge sit eget ord, men skal derimod synge med på alle de andre ord.
Illustrationer
I de sange hvor teksten er meget billedlig kan du bruge illustrationer til at understøtte sangen.
Du kan finde på mange sjove lege med billederne, men her er et par forslag til at sætte fantasien igang.
Som en del af indstuderingen:
Find en illustration til hver linje i sangen. Spred dem ud på gulvet.
Tal om hvert billede. Hvad tror børnene at sangen handler om?
Syng sangen for børnene. De skal nu lægge billederne i den rigtige rækkefølge.
Børnene lukker øjnene og du vender et af billederne med bagsiden opad.
Børnene åbner øjnene og fortæller hvad der er på det billede du har vendt.
Syng den linje der passer til billedet.
Gentag med andre billeder.
Som en del af repetitionen:
Billederne ligger spredt på gulvet.
Syng sangen.
Udpeg nogle børn som skal lægge billederne i den række rækkefølge, så de passer til sangen.
Syng sangen og se, om det passer med billederne.
Spred billederne ud igen.
Børnene lukker øjnene, mens et barn får lov til at vende et af billederne med bagsiden opad.
Børnene åbner øjnene og fortæller hvad der er på det billede med bagsiden opad.
Syng den linje, som billedet passer til.
Find selv på andre variationer!
Orddetektiv
Orddetektiv går i bund og grund ud på, at børnene får forskellige opgaver ift. sangens tekst.
Se også Usynlige ord og Bogstavjagt.
Eksempel 1:
Børnene får besked om, hvilke(t) ord de skal være opmærksom på. Hver gang de hører dette/disse ord skal de eks. hoppe (klappe én gang, dreje en gang rundt om sig selv, eller lignende).
Udvid med flere ord.
Eksempel 2:
Børnene får besked om, hvilke(t) ord der er blevet giftigt. Hver gang dette ord optræder “mister de stemmen“ og synger resten af linjen stumt (synger “inde i hovedet“).
Stumsang
Stumsang er meget effektivt til at træne det indre øre, altså vores evne til at høre sangen inde i hovedet uden at vi synger den med stemmen.
Stumsang kan bruges på mange forskellige måder, men i starten kan det kan være en god idé, at sangen også er visualiseret, i form af bevægelse, dans, fagter, illustrationer eller andet.
På den måde kan børnene stadig se “hvor vi er" I sangen, hvilket er en stor hjælp i begyndelsen.
Se mere under Tretrinsraketten.
Syng i hold
Det kan være sundt for børnene at synge sammen i mindre grupper. På den måde får de sunget lidt tættere op ad flere af deres klassekammerater, og de lærer at vente på tur og lytte til andre.
Eksempel:
Del børnene i to hold - et hold til venstre og et hold til højre.
Hold en inviterende hånd ud mod holdet til højre. “Kan I regne ud, hvilket hold der skal synge nu?”
Syng sangen og “inviter" venstre og højre hold på skift til at synge. Skift gerne for hver linje.
Når børnene er gode til det, kan du skifte midt i en linje. Det vil gøre dem ekstra opmærksomme.
Lad evt. et barn være den der viser, hvem der skal synge.
Du kan også opdele børnene i hold efter mange forskellige kriterier (eks. dem der har fødselsdag i januar-juni og dem der har i juli-december), og på den måde får børnene sunget sammen i mindre grupper med flere forskellige klassekammerater.
Du og børnene kan finde på andre variationer af legen.
Talekor
Talekor kan præsenteres for børnene som rap - så ved de fleste børn, hvad der tale om.
Talekor er et godt værktøj hvis du gerne vil have fokus på teksten og rytmen. I og med at melodien/tonerne er fjernet, kan børnene fokusere på teksten.
Hvis du f.eks. har en sang med en lidt svær eller hurtig tekst, så kan du bruge talekor som værktøj i indstuderingen.
Indstuder sangen ved hjælp af ekkosang, men uden toner. Man kunne kalde det ekko-rap.
Du rapper/siger første linje af sangen og børnene gentager, du siger næste linje, børnene gentager, osv.
Kan kombineres med de andre værktøjer, hvor du blot skifter sang ud med tale.
Tretrinsraketten
Den grundlæggende idé i Tretrinsraketten er, at børnene hører sangen 3 gange. For hver gang kommer der en ny aktivitet på.
På den måde får børnene hørt sangen tre gange samtidig med at de er aktiveret.
Tanken er ikke at børnene kan synge sangen fejlfrit 3. gang! Det er blot tænkt som en forsmag på sangen.
Herunder er et par forslag - find gerne selv på flere!
Som en del af indstuderingen: Lyt - nyn - syng
Børnene lytter til sangen 3 gange:
1. gang skal de lytte.
2. gang skal de nynne med.
3. gang skal de synge med.
Som en del af repetitionen: Stemme - fagter - begge dele
I synger sangen 3 gange:
1. gang bruger I kun stemmen, hænder “hviler sig“.
2. gang bruger I kun hænderne, stemmen “hviler sig“. (Stumsang)
3. gang er det både hænder og stemme der “synger med”.
Se også under Bogstavjagt
Usynlige ord
Usynlige er god til tekstarbejde og er en sjov måde for børnene at lære sangtekster udenad.
Udgangspunkt:
Teksten står på tavlen, men du har slettet nogle af ordene. De er blevet usynlige.
Syng sangen for børnene mens de lytter efter hvilke ord der er blevet usynlige.
Som en del af indstuderingen:
Skriv de manglende ord på de rigtige pladser, evt. understreget eller med en anden farve.
Hver gang en linje er “færdig” synges den.
Når alle ord er blevet synlige, så lad børnene finde på en bevægelse, f.eks. hop, som I skal lave hver gang I synger et af de “nye” ord.
Efter en gennemsyngning af verset kan I skifte bevægelse og synge forfra.
Som en del af repetitionen:
Syng sangen hvor børnene rejser sig når de synger de “usynlige” ord.
Bed børnene om at lukke øjnene, og i mellemtiden fjerner du 2-3 andre ord.
Børnene skal nu fortælle hvilke ord der mangler.
Syng sangen igen hvor børnene rejser sig på alle de usynlige ord.
Du kan fortsætte med at gøre flere ord usynlige, indtil tavlen er tom og børnene står op og synger sangen udenad.
Tip: Du kan også dele børnene i to hold. Det ene hold synger de synlige ord, mens det andet hold synger de usynlige ord.
Variationer
Herunder finder du forskellige forslag til, hvordan du kan variere gentagelsen af sangen. På den måde kan det hurtigt blive sjovt at synge sangen flere gange!
Dynamik
Dynamikken, altså hvor kraftigt vi synger, er en god ting at variere når børnene er ved at lære sangen at kende.
Her kan I synge med store stemmer og store bevægelser, og med små stemmer og små bevægelser.
Så snart børnene har prøvet det nogle gange, kan du blot vise med et tydeligt kropssprog om de skal gøre det ene eller det andet. På den måde kan du holde et godt flow i undervisningen uden for mange forklaringer.
Tempo
Det kan være sjovt at variere tempoet når børnene begynder at kende sangen godt.
Man kan bruge en usynlig “tempoknap” som man skruer på.
Vis børnene knappen (som jo er usynlig) og fortæl, at du nu skruer op for tempoet.
Syng derefter sangen i det nye tempo.
Du kan efterfølgende skrue endnu mere op på tempoknappen, men du kan jo også skrue ned så tempoet bliver langsommere.
Associativ stemmebrug
Ved at bruge associationer kan du gøre gentagelsen sjov for børnene.
Derudover hjælper det til, at børnene får trænet deres stemmebrug og oplever, at deres stemme kan en masse ting. I kan f.eks. synge som robotter, prinsesser, hekse etc.
Det kan også hjælpe til børnenes forståelse af følelser når du bruger følelsesmæssige associationer. I kan f.eks. synge som om I er trætte, vrede, glade, etc.
Det er kun fantasien der sætter grænser og du vil hurtigt opleve, hvilke associationer børnene reagerer godt på. Det kan være forskelligt fra gruppe til gruppe.
Du kan lave kort med billeder på som du kan vise børnene, eller du kan fortælle dem hvordan I skal synge sangen næste gang. Lad også børnene komme med forslag.
Se mere under Associationer hvor du også kan downloade og printe forslag til associationskort.
Forslag til leg - som en del af repetition (2.-3. klasse):
Tag 8-10 stykker papir hvor I på hvert papir skriver et tillægsord. Det kan f.eks. være glad, trist, sej, vred, træt osv. Lad gerne børnene hjælpe med at finde på ord.
Del børnene i grupper med 3-5 børn i hver gruppe.
Hver gruppe trækker nu et stykke papir. Gruppen har x antal minutter til at øve sig i, at synge sangen på den måde, der står på deres papir.
Grupperne skal nu optræde for hinanden. De andre grupper gætter på, hvad der står på den optrædende gruppes papir.
Vippesang
Vippesang egner sig godt til sange i et roligt tempo.
Del børnene i to hold - et hold til venstre og et hold til højre.
Syng sangen mens I vipper fra side til side (flytter vægten fra det ene ben til det andet) i takt til sangen. Brug gerne armene til at få et bedre “sving” fra side til side.
Nu skal holdet til venstre kun synge når vægten er på venstre ben, og holdet til højre synger når vægten er på højre ben. Gør det gerne med en rolig, vuggende fornemmelse i kroppen.
"Åben sangen"
Nogle sange kan have godt af, at blive “åbnet” for børnene inden de skal synge den.
Det giver børnene et forhold til og/eller forståelse af sangen.
Det kan især være godt i de sange som har ældre sprog end det, børnene er vant til, eller hvis der er mange ukendte ord i sangen.
Du kan “åbne sangen” ved at fortælle lidt om forfatteren/komponisten, lave en lille fortælling om sangens handling, fortælle at I sang sangen dengang du selv gik i skole, eller noget helt andet!